برخی از پروژه های بالابری اجسام
بالابری سقف آشیانه هواپیمایی ماهان
هدف از این پروژه احداث آشیانه هواپیمایی شرکت ماهان در جوار فرودگاه بین المللی امام خمینی بوده است. آشیانه مذکور دارای دهانه 150 متر بوده که به نوبه خود سازه ای بسیار بزرگ به حساب می آید. در این پروژه جهت بالابری سقف آشیانه از روش Strarch استفاده گردید که یکی از روشهای ابداعی منحصر به فرد در جهان است. دراین روش سقف آشیانه بطور کامل در تراز قابل دسترسی (حدود 12 متر از سطح زمین) با جرثقیل های سبک اجرا می شود و با یک عملیات تنیدگی، این سقف طی چند ساعت به صورت قوسی در آمده و در تراز ارتفاعی اصلی خود (32 متر) مستقر می شود. با این روش دیگر نیازی به استفاده از جرثقیلهای با دسترسی بلند و ظرفیتهای بالا نخواهد بود.
در این روش در اثر کشش تاندون های کابلی که از داخل سازه فولادی سقف عبور داده شده است، ، سقف فلزی 2000 تنی آشیانه با لغزیدن از یک سمت و قوس برداشتن به میزان 23.5 متر، افزایش ارتفاع می یابد. این عملیات بسیار دقیق بصورت سنکرون و با تعداد 7 عدد جک هیدرولیکی 400 تنی اجرا شد. تیم پایاب زمزم به کمک ادوات هیدرولیکی خود و با مشارکت شرکت OVM این پروژه را به انجام رساند.
بالابری تیرهای فلزی عرشه پل راه آهن بر روی اتوبان تهران- قم
بالابری تیرهای فلزی یا بتنی در پلها یکی از مواردی است که عموما به دلیل تعمیر و تعویض نئوپرن های پل انجام می شود. در این عملیات بدون اینکه بستن جاده و اخلال در مسیر تردد بوجود آید تیرهای پل بلند شده و عملیات تعمیر در زیر عرشه انجام می شود. پس از اتمام عملیات مجددا تیرها به موقعیت قبلی خود بازگردانده می شوند. از نیروی جک های هیدرولیک برای بلند کردن عرشه استفاده می شود. دقت و همزمانی عملکرد جکها در این نوع از پروژه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
در پروژه حاضر که در محور قم – تهران انجام شد، تعدادی تیر فولادی از محل خود بلند شده و مجددا با موفقیت به موقعیت اولیه خود بازگردانده شدند.