عملیات بالابری شاریوی پل بزرگراه شمالی کرج
پل بزرگ شمالی کرج بر روی رودخانه کرج و در نزدیکی پل قدیمی بیلقان در حال احداث است. این پل بتنی صندوقه ای از نوع کابلی و با 3 دهانه بلند طراحی شده است. پایه های بلند بتنی این پل احداث شده و عملیات نصب قالب شاریو بر روی پایه ها در حال انجام است تا اجرای عرشه ها آغاز گردد. قالبهای شاریو به تعداد 4 عدد در حال تکمیل بر روی دو پایه موجود است تا از 4 طرف به اجرای عرشه ها بپردازند. این قالبها بسیار خاص و برای همین پوژه بطور اختصتصی ساخته شده اند. عرض هر قالب 6/5 متر و طول آنها 36 متر می باشد. بخش کف قالبها که دارای وزنی بالغ بر 80 تن می باشد قابل بلند کردن توسط تاورکرین نیست و انجام عملیات بالابری آنها به روش “بالابری سنگین (Heavy Lifting)” به شرکت پایاب زمزم واگذار شد.
هر قالب با تعداد 4 عدد جک هیدرولیک و به کمک 4 دسته کابل 5 رشته ای بالابری شد. در حین عملیات بالابری قالب ها، افقی ماندن آنها توسط یک عدد چرخش سنج الکترونیکی دو محوره ساخت پایاب زمزم با دقت 0.001 درجه مورد بررسی و کنترل قرار گرفت. عملیات بالابری 4 عدد قالب در طی یک ماه زمان انجام و همه قالبها با دقت در محل خود مستقر شدند.
بالابری سقف آشیانه هواپیمایی ماهان
هدف از این پروژه احداث آشیانه هواپیمایی شرکت ماهان در جوار فرودگاه بین المللی امام خمینی بوده است. آشیانه مذکور دارای دهانه 150 متر بوده که به نوبه خود سازه ای بسیار بزرگ به حساب می آید. در این پروژه جهت بالابری سقف آشیانه از روش Strarch استفاده گردید که یکی از روشهای ابداعی منحصر به فرد در جهان است. دراین روش سقف آشیانه بطور کامل در تراز قابل دسترسی (حدود 12 متر از سطح زمین) با جرثقیل های سبک اجرا می شود و با یک عملیات تنیدگی، این سقف طی چند ساعت به صورت قوسی در آمده و در تراز ارتفاعی اصلی خود (32 متر) مستقر می شود. با این روش دیگر نیازی به استفاده از جرثقیلهای با دسترسی بلند و ظرفیتهای بالا نخواهد بود.
در این روش در اثر کشش تاندون های کابلی که از داخل سازه فولادی سقف عبور داده شده است، ، سقف فلزی 2000 تنی آشیانه با لغزیدن از یک سمت و قوس برداشتن به میزان 23.5 متر، افزایش ارتفاع می یابد. این عملیات بسیار دقیق بصورت سنکرون و با تعداد 7 عدد جک هیدرولیکی 400 تنی اجرا شد. تیم پایاب زمزم به کمک ادوات هیدرولیکی خود و با مشارکت شرکت OVM این پروژه را به انجام رساند.
بالابری تیرهای فلزی عرشه پل راه آهن بر روی اتوبان تهران- قم
بالابری تیرهای فلزی یا بتنی در پلها یکی از مواردی است که عموما به دلیل تعمیر و تعویض نئوپرن های پل انجام می شود. در این عملیات بدون اینکه بستن جاده و اخلال در مسیر تردد بوجود آید تیرهای پل بلند شده و عملیات تعمیر در زیر عرشه انجام می شود. پس از اتمام عملیات مجددا تیرها به موقعیت قبلی خود بازگردانده می شوند. از نیروی جک های هیدرولیک برای بلند کردن عرشه استفاده می شود. دقت و همزمانی عملکرد جکها در این نوع از پروژه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
در پروژه حاضر که در محور قم – تهران انجام شد، تعدادی تیر فولادی از محل خود بلند شده و مجددا با موفقیت به موقعیت اولیه خود بازگردانده شدند.