برخی از پروژه های پیش تنیدگی و پل

پیش تنیدگی عرشه بتنی در پل بزرگ آزادراه شمالی کرج

پل بزرگ آزاد راه کنارگذر شمالی کرج، بر روی رودخانه کرج و در نزدیکی پل بیلقان در حال احداث می باشد.  این پل عظیم که دومین پل بزرگ ایران خواهد بود، قرار است تبدیل به نماد کلان شهر کرج شود.  این پل کابلی که دارای یک دهانه بزرگ میانی به طول 173 متر و دو دهانه کناری به طول 97 متر می باشد بر روی دو پایه بلند 70 و 88 متری استقرار می یابد.  این پایه ها قبلا احداث شده و قالب ساخت عرشه (شاریو) بر روی آنها مستقر شده  و اجرای عرشه بتنی مسلح را انجام می دهد.

پس از آماده شدن قالبهای شاریو برای اجرای عرشه بتنی، قرارداد اجرای عملیات پیش تنیدگی عرشه با شرکت پایاب زمزم منعقد شد.  عملیات موضع قرارداد شامل داکت گذاری، نصب بلوکهای انتهایی انکراژ، استقرار کابلهای فولادی در داکتها و سپس کشش آنها و نهایتا تزریق دوغاب سیمان در داکتها می باشد.  هم اکنون تعدادی از قطعات عرشه بر روی هر دو پایه اجرا و پس کشیده شده است.  پیش بینی می شود مجموع عملیات ساخت کامل عرشه پل 14 ماه بطول انجامد.

تعمیر پل کابلی جزیره کارون در اهواز

به دلیل آسیب دیدگی تعدادی از کابلهای پل کابلی جزیره واقع در شهر اهواز، پروژه ای توسط شهرداری اهواز مبنی بر تعویض کابلهای آسیب دیده و بازدید از کلیه کابلهای پل تعریف شد.  مقرر شد در این پروژه ضمن تعویض کابلهای آسیب دیده، سلامت کلیه کابلهای پل مورد بازدید قرار گرفته و مجددا نیروی کابلها تنظیم شده و پایلونها به حالت شاقولی در بیایند.  شرکت پایاب زمزم با توجه به سوابق اجرایی زیاد در زمینه احداث پلهای کابلی بصورت ترک تشریفات از طرف شورای شهر و شهرداری برای انجام این پروژه انتخاب گردید.  عملیات فوق در انتهای سال 1401 آغاز و طی دو ماه کاری با موفقیت به اتمام رسید.

این پل مشتمل بر دو پایلون است که از هر پایلون تعداد 14 کابل به عرشه متصل است.  طراحی پل بصورتی انجام شده که ترکیب قوس فلزی پل و کابلهای مذکور مشترکا کار باربری را انجام می دهند.  متاسفانه در اثر بارگذاری خارج از ظرفیت پل، تعدادی از کابلهای پل پاره شده بود که طی پروژه مورد نظر همگی جایگزین و اصلاح شدند.

انجام داربست بندی معلق در زیر عرشه جهت دسترسی به هد انکرها یکی از مشکلات این پروژه بود.  به دلیل پارگی تعدادی از کابلها و ایجاد ضربه نامتقارن به پل، پایلونها نیز از حالت شاقولی اولیه خارج شده بودند که طی انجام عملیات بهشازی، این مشکل نیز مرتفع شد.

پل طبقاتی صدر تهران

اجرای 3 کیلومتر عرشه کامل در دو باند رفت و برگشت با جرثقیل گنتری به صورت کامل.

این پل در بزرگراه صدر تهران با استفاده از جرثقیل های غول پیکر پل ساز Lunching Gantry به روش دهانه به دهانه احداث گردید.  تامین قالبهای قطعات پیش ساخته پل به تعداد 20 ست، تامین 4 دستگاه گنتری نصاب، تامین 4000 تن مصالح پیش تنیدگی پل و اجرای نیمی از کل مسیر توسط شرکت پایاب زمزم انجام گرفت.  عملیات ساخت بصورت پیوسته و 24 ساعته انجام شد و هر 4 روز 40 متر از مسیر پل بطور کامل احداث گردید.

ساخت قالب سگمنت های بتنی عرشه بزرگراه طبقاتی شهید صدر و پل کاروانسرای سنگی نیز با همکاری بین پایاب زمزم و شرکت Liando چین صورت پذیرفت.

طول کل پل: 6000 متر                                       عرض پل: 11 متر

پل معلق بابلسر

طراحی، تامین مصالح و اجرای بخش کابلی پل.

این پل به عنوان اولین پل معلق عابر پیاده کشور در شهر بابلسر قرار گرفته است.  علاوه بر تامین راه دسترسی پیاده به دو سمت رودخانه، این پل جنبه نمایشی و جذب توریست برای شهر بابلسر را نیز دارد.

طول پل: 94 متر           طول دهانه اصلی پل: 72 متر            ارتفاع پایلون: 18 متر            نوع عرشه- پایلون: فلزی- بتنی

تامین مصالح کابلی و تجهیزات جانبی پل به همراه اجرای عملیات نصب کابل معلق و اتصال آن به عرشه توسط شرکت پایاب زمزم صورت پذیرفت.

پل ترکه ای لالی

تامین مصالح بخش کابلی پل.

این پل به عنوان بزرگترین پل کابلی ترکه ای کشور بر روی دریاچه سد گتوند احداث شده است و در جاده ارتباطی مسجد سلیمان به لالی قرار دارد.  پل کابلی لالی از جمله پروژه‌های جانبی طرح سد و نيروگاه گتوند عليا بوده است. در واقع این پل جایگزینی برای پل دیگری بود که در مراحل تکمیل ساخت و هنگام آبگیری سد زیر آب رفت.  هدف از احداث پل کابلی لالی، اتصال دو شهر لالی و مسجد سلیمان و همچنین برقراری ارتباط بین میدان‌های نفت و گاز در دو سوی دریاچه گتوند بوده است. پل کابلی لالی در مرداد ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید.

طول پل: 460 متر                                                 طول دهانه پل: 256 متر

ارتفاع پایلون: 143 متر                                          نوع عرشه- پایلون: فلزی- بتنی

پل ترکه ای هشتم اهواز

تامین مصالح، تجهیزات و اجرای بخش کابلی پل.

پل مذکر به عنوان بزرگترین پل ترکه ای شهری خاورمیانه بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز احداث شده است. ان پل منطقه امانیه و خیابان تخت سلیمان در غرب رود کارون را به خیابان زند در شرق این رودخانه متصل می‌کند.

ساخت پایلون های پل هشتم اهواز با ارتفاع 81 متر با استفاده از قالب جهنده و با همکاری شرکت Zulin چین   انجام شد.  شرکت پایاب زمزم کلیه مصالح کابلی پل را تامین کرده و اجرای کامل بخش کابلی پل را عهده دار بود.  این پل هم اکنون به عنوان سمبل شهر اهواز شناخته می شود.

طول پل: 1024 متر             طول دهانه پل: 212 متر             ارتفاع پایلون: 81 متر                       نوع عرشه- پایلون: فلزی- بتنی

پل جزیره کارون

تامین تجهیزات کشیدگی و اجرای بخش کابلی پل.

در حاشیه‌ی رودخانه‌ی کارون در اهواز و در استان خوزستان، پارک بازی جزیره واقع شده که ارتباط با این مجموعه از طریق پل معلق و غیر ثابت در غرب کارون میسر می‌شود.این پل بر روی رودخانه کارون به صورت قوسی- کابلی اجرا شده است.  عملیات نصب کابلها و اجرای بخش کابلی این پل توسط شرکت پایاب صورت گرفت.

طول پل: 158 متر             طول دهانه اصلی پل: 96 متر            ارتفاع پایلون: 40 متر              نوع عرشه- پایلون: فلزی- فلزی

پل امام حسین (ع) مشهد

تامین سیستم کابلی و تجهیزات کشش پل.

این پل به شکل ترکه ای بر روی میدان امام حسین (ع) در شهر مقدس مشهد احداث شده است.  به دلیل معارضین زیاد زمینی تصمیم به اجرای این پل بصورت غیر همسطح (بجای زیرگذر) گرفته شد.  تامین کلیه مصالح کابلی و اجرای کابلهای پل توسط شرکت پایاب زمزم انجام پذیرفت.

طول پل: 185 متر             طول دهانه اصلی پل: 101 متر                ارتفاع پایلون: 37 متر             وزن عرشه 2000 تن   تعداد کابلهای نگهدارنده  ۱۲۰۰ رشته (۴۸ دسته ۲۵ کابلي)     نوع عرشه- پایلون: فلزی- فلزی

پل امام رضا (ع) آبادان

تامین مصالح، تجهیزات و اجرای بخش کابلی پل.

پل کابلی آبادان در محله کوی فرهنگیان و به اسم رایج (تانکی ابوالحسن) شناخته می شود که تقریبا در مرکز جغرافیای این شهرستان و یکی از ورودی های اصلی شهرستان و در کنار پلی اصلی که از رودخانه بهمنشیر عبور می کند قرار دارد.پل مذکور به صورت ترکه ای احداث شده است.        پل دارای دو ست پایلون با 16 عدد کابل برروی هر ست طراحی شده است.

طول پل: 197 متر             طول دهانه اصلی پل: 100 متر            ارتفاع پایلون: 25 متر      نوع عرشه- پایلون: فلزی- فلزی

پل کابلی امام علی (ع) قزوین

تامین مصالح، تجهیزات و اجرای بخش کابلی پل.

تقاطع غيرهمسطح کابلي امام علي (ع) با هدف ببهبود عبور و مرور شهري، تکميل رينگ غربي شهر قزوين و اتصال مسير تند راه رينگ غربي شهر از بلوارهاي امام علي (ع)، شهيد باهنر و معلم به اتوبان قزوين – زنجان و ايجاد يک ورودي مناسب براي شهر قزوين ساخته شده اشت.  اين تقاطع کابلي شامل دو پل به عرض هر کي 13 متر پيش بيني شده و طول کلي آن 640 متر مي باشد. فاصله دو پل از يکديگر نيز چهار و نيم متر می باشد و ماکزيمم ارتفاع آن 11 متر مي باشد.

طول کل پل: 240 متر          طول دهانه اصلی پل: 48 متر           ارتفاع پایلون: 22 متر             نوع عرشه- پایلون: بتنی- بتنی

پل کابلی ابریشم تهران

تامین مصالح، تجهیزات و اجرای بخش کابلی پل.

پل ابریشم با قرارگیری روی بزرگراه همت، بوستان بنادر را به بوستان نوروز متصل می‌کند. این پل وزنی حدود ۱۳۰ تن دارد و از نظر طول، شانزدهمین پل طولانی تهران محسوب می‌شود. پل ابریشم برای عبور‌و‌مرور خودروها طراحی نشده است و تنها عابران پیاده، دوچرخه‌ سواران و کالسکه‌ها می‌توانند از عبور کنند. این پل اولین پل عابر پیاده در کشور است که به شکل کابلی ترکه ای با پایلون کج اجرا شده است.  اجرای بخش کابلی توسط شرکت پایاب انجام گرفته است.

طول پل: 130 متر             عرض پل: 10 متر              ارتفاع پایلون: 40 متر               نوع عرشه- پایلون: فلزی- فلزی

مجموعه پل های شهید باکری تهران

تامین مصالح و اجرای بخش پیش تنیدگی پل.

احداث بزرگراه شهید باکری در سال 1385  آغاز شد و اولین افتتاح آن تقاطع بزرگراه شهیدباکری با بزرگراه شهید همت بود و در 18 آبان سال 1392 با افتتاح دو پل غیرهمسطح در آن به پایان رسید. این پروژه شامل اجرای عملیات پیش تنیدگی سه دستگاه پل در موقعیت های تقاطع بزرگراه شهید باکری با بزرگراه نیایش، بزرگراه شهید همت و خیابان لاله می باشد.  تامین مصالح پیش تنیدگی این پلها جهت نصب و تقویت سازه بتنی توسط شرکت پایاب زمزم صورت پذیرفت.

پل زین الدین تهران

تامین مصالح و اجرای بخش پیش تنیدگی پل.

بزرگراه شهید زین الدین در منطقه 4 تهران واقع شده‌است و یکی از معابر اصلی شهر تهران به شمار می رود. این پل در امتداد بزرگراه همت شرق تا حکیمیه تهران، به صورت دو لاین و به صورت صندوقه ای اجرا شده است.  بزرگراه شهید زین الدین به معابر مهمی مانند بزرگراه امام علی، بزرگراه باقری، بزرگراه شهید همت متصل می شود.

در این پل از کابلهای بسیار قوی و جکهای بسیار سنگین برای کشش کابلها استفاده شد.

طول پل: 378 متر               عرض پل: 32 متر

پل جانبازان

تامین مصالح و اجرای بخش پیش تنیدگی پل.

این پل بر روی میدان جانبازان واقع در سه راه عظیمیه کرج به صورت صندوقه ای در دو لاین ایجاد شده است.  اين پل به طول 948 متر و عرض عرشه 4/27 متر داراي 3 باند عبوري در هر جهت است. براي ساخت عرشه پل از سيستم دال مجوف بتني پيش تنيده پس كشيده استفاده شده است. هم‌چنين به‌دليل تراكم آرماتوربندي، بتن از نوع خود متراكم (SCC) است و رمپ‌ها با سيستم ژئوگريدي اجرا شده‌اند.

اجرای سیستم پیش تنیدگی این پل توسط شرکت پایاب زمزم انجام شده است.

طول کل پل: 948 متر               عرض پل: 25 متر

پل شهید اسکندرلو

این پل در محل تقاطع بزرگراه آزادگان- امام علی (ع) واقع شده است و متشکل از 3 عدد پل پیش تنیده با دال مجوف می باشد.  تقویت سازه بتنی پل توسط عبور کابلهای پیش تنیدگی از داخل داکتهای فولادی انجام شد.  تامین مصالح کابلی و انکراژ]ای مربوطه و نیز اجرای سیستم پس تنیدگی این پل توسط پرسنل شرکت پایاب زمزم انجام شد.